Ik geloof in … mijn eigen goede doelen

Ondervoede kleine Afrikaanse kindjes met opgezwollen hongerbuikjes, mishandelde hondjes die met hun puppy ogen de camera in kijken, boekieboekie aapjes die zonder mijn hulp uit zullen sterven, slachtoffers van ernstige natuurrampen die letterlijk alles kwijt zijn geraakt.

Wat is daarop mijn antwoord? Zappen met die handel, dat is mijn antwoord. En echt niet omdat ik ze geen beter leven gun, maar omdat ik denk dat mijn geld niets zal veranderen.

En who can blame me? Ik stel me voor dat de directeur van het WNF heerlijk achterover leunt, een slokje nemend van zijn Chablis uit 1998, kijkend naar zijn 60 inch flatscreen tv, met zijn voetjes op een uitgestorven dierenbontje. Dat mag ook wel, met een inkomen van 120.000 euro per jaar! Voor de rekenwondertjes onder ons, dat is maarliefst 10.000 euro per maand.

En herinner je je nog die gigantische inzamelactie voor de humanitaire ramp die plaats vond in Haiti in 2010? Letterlijk miljarden euro’s zijn er opgehaald. Ooit de moeite genomen om te kijken hoeveel fantastische verbeteringen er hebben plaatsgevonden met die containers vol met geld? Juist ja, vrijwel niets. Oké, in twee jaar tijd is er 50% van het puin opgehaald. Maar 95% van alle mensen die dakloos zijn geworden door de ramp, zitten nog steeds in tentenkampen. Je zou toch denken dat er met al die pegels heel wat flatjes uit de grond gestampt zouden kunnen worden, niet?

Dus ik heb besloten om het wat dichter bij huis te houden. In plaats van het risico lopen dat mijn zuurverdiende centjes in de zakken van een of andere rijke directeur belanden of simpelweg nooit aankomen, geef ik aan mijn omgeving. En dat doe ik het liefst door bijvoorbeeld een zwerver een lekkere warme maaltijd aan te bieden. Ik ben ook niet te beroerd om een pakje sigaretten weg te geven, maar geld voor een zakje heroïne gaat me dan wel weer te ver …

Tags: , , , , ,

Geef een reactie

