Zo eerlijk als een aap?

Laat ik eens een keer niet bij het begin beginnen. Maar gewoon ergens achteraan. Ik snijd de taart die mijn blog heet aan met het onderwerp: de evolutietheorie. Je weet wel, die theorie die stelt dat onze voorouders apen zijn, juist ja. Wees gerust, ik ga je niet uitgebreid uitleggen wat die theorie inhoudt, noch zal ik andere theorieën of godsdiensten analyseren. Heb je daar wel interesse in, dan verwijs ik je graag door naar deze populaire zoekmachine :).

Wat ik wel interessant vind om te bespreken, is dat we onszelf veelal vergelijken met dieren wanneer we het hebben over onze negatieve gedragskenmerken. Je bent zo sluw als een vos, een ongelikte beer of zo dom als een ezel. We noemen dat dierlijke kenmerken. Maar zijn er ook gelijkenissen tussen ons en dieren op het gebied van inlevingsvermogen, behulpzaamheid, empathie en gevoel voor eerlijkheid?

Frans de Waal is een vooraanstaand primatoloog en etholoog die zijn onderzoeken baseert op darwinistische en recente wetenschappelijke inzichten. Hij is wereldberoemd geworden met zijn onderzoek naar primaatgemeenschappen, waarbij de vergelijkingen tussen het gedrag van mensen en dieren voorop staat. Hij stelt: “Psychologen, sociologen, filosofen hebben de illusie dat de mensen anders zijn dan dieren. Voor de bioloog is de mens gewoon een dier, daar is nooit een discussie over.”

Dus de vraag die ik mij stel: Zijn er meer gelijkenissen tussen mens en dier dan je in de eerste instantie zou vermoeden? En aan wie anders dan onze Frans zou ik mijn vraag moeten stellen?

Ongeacht of we nu wel of niet van de apen afstammen… Ze hebben in ieder geval, net zoals ons, een heel duidelijk beeld van wat eerlijk is en wat niet :).

Tags: , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

